Ympäristövastuu ei ole vain sana - se on tekoja

Mietityttääkö ilmastonmuutos? Oletko huolissasi luontokadosta ja siitä, miten ostoksesi vaikuttavat ympäristöön? Haluaisitko tehdä parempia valintoja? Olet oikeassa paikassa. Seuraavassa tekstissä käsittelen ympäristövastuullisuutta ja sitä, miten Kaarnavilla on huomioinut sen toiminnassaan.  

Mikä ympäristövastuullisuus?

Ympäristövastuullisuudella tarkoitetaan tiivistetysti oman toiminnan ympäristövaikutusten huomioimista ja sitoutumista negatiivisten ympäristövaikutusten minimointiin.

Ympäristövaikutusten pohdinta on nykyään olennainen osa niin poliittista päätöksentekoa, liiketoimintaa, kuin arkisia kulutusvalintoja. Yhä useampi meistä haluaisi tehdä kestävämpiä valintoja, mutta erilaisten käytäntöjen ja merkintöjen viidakossa on hyvin vaikea tietää mikä tuote tai palvelu olisi tästä näkökulmasta toista parempi.

Kuluttajaliiton teettämän kyselytutkimuksen mukaan jopa 81 prosenttia kuluttajista kokee vaikeana tunnistaa ympäristön kannalta vastuullisia tuotteita tai palveluita.  Miksi se on niin epäselvää? Ehkä siksi että tuotteita on paljon ja tarvittavaa tietoa usein liian vähän, tai se on hankalasti saatavilla.

Miten Kaarnavilla kantaa ympäristövastuuta?

Arvot: Kaarnavillan toimintaa ohjaa arvoperusta, jonka jakamista edellytetään myös sen tuotetoimittajilta. Yritystoiminnan tavoitteena on tukea pienyrittäjyyden lisäksi kestävää kehitystä, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että jokainen Kaarnavillan valikoimassa oleva tuote on sekä suunniteltu että valmistettu Suomessa ja pääosa tuotteista on valmistettu käsityönä. Useissa tuotteissa on käytetty kierrätysmateriaaleja ja uusiutuvia raaka-aineita ja osalla on Avainlippu-merkki.

Idea: Se, että lakkaisimme kaikki yks kaks vain kuluttamasta ei ole realistista. Kaarnavillan tarkoitus on kannustaa tietoisempiin valintoihin tarjoamalla ajatonta muotoilua, laadukkaita materiaaleja ja ympäristön paremmin huomioivia tuotteita, jotka myös näyttävät hyvältä. Tämän vuoksi Kaarnavilla ei myöskään osallistu kulutusjuhlana tunnettuun Black Friday-päivään.  

Lähellä valmistettujen tuotteiden tuotantoketjun eettisyydestä ja vastuullisuudesta on helpompi ottaa selvää ja mahdolliset kuljetuskustannukset ovat pienemmät, kun tavaraa ei lennätetä maapallon toiselta puolelta Suomeen.

Verkkokauppa ja myymälä: Kaarnavilla lupaa, että valikoiman tuotteet ovat sekä Suomessa suunniteltuja että valmistettuja. Asiakkaan ei tarvitse siis erikseen tehdä selvitystyötä sen suhteen onko tuote oikeasti kotimainen, vai onko esimerkiksi tuote vain suunniteltu Suomessa, mutta tuotettu muualla.

Tuotetietoihin pyritään merkitsemään kaikki olennainen, jotta turhia palautuksia tulisi mahdollisimman vähän ja hoito-ohjeita noudattamalla tuote kestää pidempään käytössä. Verkkokaupan palautusprosentti onkin pysynyt alhaisena. Verkkokaupan pohjana toimiva Shopify on myös ekologisempi kuin verkkokauppaa varten luotu, erillinen alusta. Tämän lisäksi myymälän somisteet ja huonekalut on hankittu yhtä tuolia lukuun ottamatta second handina ja myymälän käyttämä sähkö tuotetaan fossiilivapaasti.

Toimitus: Kaarnavilla pyrkii ympäristövastuullisuuteen myös pakkausmateriaalien osalta ilman erillistä kustannusta asiakkaalle. Pakkausmateriaaleina käytetään poikkeuksetta muilta yrityksiltä ostettua ylijäämämateriaalia kuten laatikoita ja pakkauspaperia. Näin materiaali, joka menisi muuten hukkaan, pääsee käyttöön. Pakettien toimitus tapahtuu Postin kautta. Posti on sitoutunut toimittamaan lähetykset hiilineutraalisti siten, että se kompensoi mahdolliset päästöt osallistumalla sertifioituihin ilmastoprojekteihin. Tästäkään ei tule kuluttajalle lisämaksua. 

Vastuullisuus vaatii jatkuvaa kehittymistä ja Kaarnavillassa pyritäänkin siihen, että toiminta voisi olla tulevaisuudessa vielä kestävämpää. Kiitos että olette matkassa mukana! Jos olet kiinnostunut lukemaan sillä välin siitä, mikä kotimaisessa tuotteessa maksaa, löydät aiemman kirjoituksen täältä:

https://kaarnavilla.fi/blogs/news/4-nakokulmaa-suomalaisten-tuotteiden-hinnoista

Lähteet:

https://www.kuluttajaliitto.fi/2022/03/08/tuore-tutkimus-vihervaittamien-viidakko-hammentaa-kuluttajia/

Takaisin blogiin